Nye museer og permanente udstillinger i 2023

2023 bød en række nye permanente opgraderinger i den danske museumsverden. Og så var 2023 også et godt år for museerne med flere besøgende end året før (det ser faktisk ud til at besøgstallet er tilbage til tiden før COVID-19) og som en optakt til den museumsreform mange spændt venter på blev der i finansloven bevilget flere penge til museumsområdet.

Det er jo alt sammen godt, men det som jeg her kort vil give en oversigt over, er de åbninger og genåbninger af nye museer eller åbning af større permanente afdelinger eller tilføjelser på museerne i Danmark.

En af 2023 åbninger var 2014 gaden i Den Gamle By. Her er et børneværelse i Regnbuefamiliens lejlighed i gaden.

Jeg begynder i Odense. For nogle år siden kunne Odense Bys Museum åbne et nyt museum for bysbarnet H. C. Andersen og i år var det så en anden odenseaners tur: komponisten Carl Nielsen. I juni åbnende Carl Nielsen Museet meget passende lige op at Odense Koncerthus.

Koldkrigsmuseet REGAN Vest kunne i år også åbne efter mange års planlægning. REGAN Vest var en hemmeligholdt bunker, som dele af statsapparatet og den danske regering og monark kunne flygte til i tilfælde af en atomkrig. Jeg så stedet før åbningen, og det er bare en vild koldkrigshistorie de har deroppe i Nordjylland, og tilsyneladende også så populær, at der er lang ventetid for at kunne besøge dette sidste skud på museale tilbud fra Nordjyske Museum. En grund til ventetiden er naturligvis også, at det er små hold på max 10 personer, som bliver ført ned i denne tidskapsel 60 meter under jorden.

Tidsboblen REGAN Vest. Billede fra Nordjyllands Historiske Museum. Foto: © Lars Horn / Baghuset.

I København kunne museet for kommunikation ENIGMA genåbne. De nye rammer er Østerbros gamle postkontor, hvor der nu så både fortælles om post og digital kommunikation for børn, familier og de meget interesserede.

Fra den del af ENIGMA, som særligt et tænkt med børn som målgruppe.

I Thisted  genåbnede også et museum. Det var Thisted Museum, som i juni kunne åbne i nyerhvervede lokaler lige overfor, hvor udstillingerne før holdt til.

I Aarhus er der to åbninger jeg gerne vil nævne. Den ene er Museum Ovartaci, som jeg varmt kan anbefale. Museet genåbnede som en del af Kulturbunkeren, der nu er navnet for den bygning, der engang husede journalisthøjskolen.

Museum Ovartaci åbnede i maj, og museet fik hjælp fra Den Gamle By og Moesgaard Museum med at skabe den permanente udstilling. Et samarbejde, som alle tre parter var glade for.

Og den anden åbning, som jeg er lige så partisk omkring og som jeg også vil anbefale er Den Gamle Bys 2014 gade og den tilføjelse til museet, der kom med Museet for Dansk Bladtegning.

2014 gaden færdiggjorde den opgradering i tid som museet for over ti år siden begyndte med ved at lave en 1974’er afsnit. Og efter at Museet for Dansk Bladtegning måtte lukke ned i Den Sorte Diamant og var hjemløs nogle år kunne H.K.H Margrethe II i august åbne museet og kunne ved samme lejlighed more sig over nogle af tegninger af hende.

En del af Museet for Dansk Bladtegning i Den Gamle By er et skrivebord, hvor fire tegnere fortæller om deres process med at lave tegningerne.

Andre opgraderinger af museer jeg også vil nævne er, at der på Industrimuseet i Horsens åbnede en skarpt skåret introudstilling og  nye arbejderboliger, at der på Forsorgsmuseet i Svendborg åbnede den permanente udstilling “Anbragt”, om det at være anbragt udenfor hjemmet og at Roskilde Museum i slutningen af året åbnede ”Roskilde mellem håb og frygt”, om hvordan de to verdenskrige påvirkede byen med fjorden og domkirken.

Det sidste jeg vil nævne, er et nyt privat museum. Jeg kalder det et museum, da der er et sted med bevist udvalgte genstande og historier knyttet til dem, men det har også elementer, der bare ikke ses på de statanderkende museer og som der også er folk tilknyttet ICOM, som vil kunne rynke på panden over. Stedet er Classic Car House, som er åbent i Lyngby lige overfor indgangen til Frilandsmuseet. Museet består af en privat samling af klassiske biler og er den samling er så også kombineres med et “bilhotel”, hvor private kan udstille deres klassiske biler og et firma, der sælger veteranbiler.

Så Danmark er blevet nogle museer rigere i 2023. Jeg kan kun anbefale, at I drager ud og besøger dem – og de andre museer, som allerede er derude.

 

Martin Brandt Djupdræt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Send kommentar