Klare mål i Liverpool og Saltum

Organisationen Danske Museer har i denne uge afholdt den årlige formidlingskonference. Blandt oplægsholderne var direktøren for National Museums Liverpool David Fleming og Søren Kragelund, direktør for Fårup Sommerland. David Fleming var kommet til Danmark for at fortælle om, hvordan man kunne gøre sit publikum interesseret i museet og Søren Kragelund skulle fortælle om, hvordan de ansattes indstilling og service var essentielt for gæsternes oplevelse. Begge indlæg havde også tydelige pointer om vigtigheden af, at have klare visioner for institutionens fremtid og indstilling til omverdenen.

The+Beatles+instruments

Museums have shifted from being about something to being for someone

Til sommer åbner det nye bymuseum i Liverpool. David Fleming har arbejdet i 10 år for at virkeliggøre denne drøm. En vigtig del af forarbejdet har været at definere målsætninger for museet og at sikre museets position. Skal museet tage væsentlige samfundsrelevante emner op som integration, menneskerettigheder og social inklusion eller skal man satse på at lave oplevelser, der målrettet prøver at tiltrække mange gæster. For David Fleming er der ingen modsætning mellem de to mål – snarere tværtimod.

David Flemings holdning er, at der skal følelser og holdninger ind i museerne for at det kan betyde noget for gæsterne. De skal ikke være neutrale passionsløse steder, der opfordrer til ligegyldighed. Museerne handler om menneskers liv, og de er til gavn for offentligheden. De har i sig en social forpligtigelse, hvilket kommer tydeligt til udtryk gennem det Fleming betegner som Human Rigths Museum. Det er museer som Te Papa, Anne Frank museet og National Museum of the American Indian og er ifølge Fleming netop dem, der om noget nedbryder myten om museet som et neutralt sted. I Liverpool åbnede for tre år siden International Slavery Museum, der trækker historien om det transatlantiske slaveri op til vores tid. Museet perspektiverer, hvad den historie betyder for Liverpools etniske og sociale historier og samtidig sætter fokus på emner som intolerance, racisme, kulturudveksling, de globale økonomiske udfordringer for Afrika og Caribien, broderskab og frihed. Ved at fortælle vægtige historier om samfundet i dag bliver det vedkommende for borgerne – det giver museet relevans og dermed gæster.

Disse historier skal være i centrum, mere end at genstandene skal være det centrale. Den besøgende skal også være i centrum. Det er de besøgendes egen dagligliv, der skal tages udgangspunkt i og museets målsætning er ”to change the lives of our users” og at give alle – fra alle typer baggrunde – mulighed for at “enjoy the benefits of engaging with a world class museum service”. Det giver passion hos de besøgende.

For at kunne gennemføre dette skal denne holdning gennemsyre hele museet. Det har taget tid at gennemføre denne holdningsændring i museet, så hele organisationen tror på det og arbejde målrettet mod disse mål. Uden en klar ledelse og et seriøst internt arbejde på at oplyse og formidle ideerne og holdningerne kan det ikke lykkes.

Tallene tyder på, at Flemings mission er rigtig. De sidste 10 år er der sket en stigning af besøgende til museerne under National Museums Liverpool fra 700.000 besøgende per år til 2.1 million besøgende per år – med nogenlunde samme budget og der er kommet en betydeligere støre diversitet blandt museets besøgende. Samtidig er der skabt en begejstring i befolkningen og blandt politiske interessenter omkring det nye city museum, der vil åbne 14. juli denne sommer.

David Flemings oplæg fra konferencen kan ses her:

http://cdn.livestream.com/grid/LSPlayer.swf?channel=formidlingsnet&clip=pla_6404b905-db1d-4da9-a85a-38dfe9d7adc7&autoPlay=false

Watch live streaming video from formidlingsnet at livestream.com

Oplevelsen er der hvor man møder en gæst

Søren Kragelund er også en mand med en mission. Fårup Sommerland blev grundlagt i 1975 og er gået fra at være en stor legeplads med trampoliner og kanoer til at være en forlystelsespark med vandland, restauranter, ruchebaner – og endnu mere legeplads. Fårup Sommerland er et privat foretagende, som er afhængigt af antallet af besøgende og de penge gæsterne lægger i parken. Det kræver strategi og udvikling, og Kragelund viste i sit foredrag, hvordan nye tiltag direkte kan ses i antallet af gæster.

Det overordnede mål for Fårup har i de sidste år at være blandt Danmarks tre mest besøgte forlystelsesparker. Måden at nå dette mål på er dels at markedsføre parken som et familievenligt sted med oplevelser og natur, og dels at sørge for at alle parkens gæster føler sig godt tilpas. Parken skal have et element af natur og være nem at finde rundt i. Den skal være ren og sikker og alle parkens ansatte skal give en god service, løfte sammen og være imødekommende – ”oplevelsen er der hvor man møder en gæst”.

Dette kan kun lade sig gøre, hvis alle ansatte bliver trænet i det, belønnet for at gøre det rigtige, og at ledelsen er gode forbilleder. Alle skal samle affald op, og direktøren kan godt give en hånd med i opvasken i restauranterne, når der er brug for det. For som Søren Kragelund siger, det får det både til at glide bedre og styrker samtidigt moralen.

Ligesom i Liverpool skal stedets værdier være tydelige og deles og formidles til alle ansatte. Ansatte kommer på kurser før de starter og løbende mens de er ansatte. De skal ikke være i tvivl om, hvad Fårups værdier er, og hvordan de ansatte skal møde gæsten så denne får en god og sjov oplevelse – samtidig med at de med glæde bruger penge i det nordjyske.

I følge Kragelund skal der klare mål, klar kommunikation og god medarbejderpleje til for ikke stå i stampe. Sidste år havde forlystelsen 607.000 besøgende og var dermed – som planlagt – den tredje mest besøgte attraktion i Danmark.

Søren Kragelunds foredrag kan ses her:

http://cdn.livestream.com/grid/LSPlayer.swf?channel=formidlingsnet&clip=pla_01605121-56d6-4eb6-83d1-1fdd29913cc7&autoPlay=false

Watch live streaming video from formidlingsnet at livestream.com

De to foredrag var rigtigt spændende og førte bagefter flere debatter med sig. Flemings foredrag viste fint, at medborgerskab og væsentlige sociale og samtidspolitiske emner godt kan gå hånd i hånd med en publikumsmæssig og populær succes. Kragelunds fik fint demonstreret for et museumspublikum, der godt kunne lære lidt her, at medarbejderpleje og fokus på brugerne godt kan svare sig. Samtidigt viste begge oplæg, at en klar strategi og en klar kommunikation internt i organisationen betyder noget og giver resultater.

Der var også mange andre oplæg på konferencen, der fandt sted fra 22. til 24. marts på Nyborg Strand. Flere af dem kan ses på www.formidlingsnet.dk, blandt andet Piotr Cywinski, leder af Auschwitz Birkenau Museum og Kelly McKinley, leder af Education and Public Programming ved The Art Gallery of Ontario.

Martin Brandt Djupdræt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Send kommentar